Hurda Araçlar İçin TBMM’ye Yeni Kanun Teklifi
Otomotiv sektöründe sıkça gündeme gelen hurda ve yaşı büyük araçlar için TBMM’ye önemli bir kanun teklifi sunuldu.
MHP Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir tarafından hazırlanan teklif, Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda değişiklik yapılmasını amaçlıyor.
25 yaş ve üstü araçların ekonomiye kazandırılmasını hedefleyen teklif, araçlarını geri dönüşüme verenlere Türkiye’de üretilen yeni araçlar için Özel Tüketim Vergisi muafiyeti getirilmesini talep ediyor.
Öneride, ithalatın azaltılması, akaryakıt israfının önlenebilmesi ve çevre kirliliğinin engellenmesi amaçlanırken, TÜİK verilerine göre Türkiye’deki trafiğe kayıtlı araçların yüzde 25’inde 21 yaşından büyük araçların bulunduğuna dikkat çekildi.
Bu araçlar, hem tamir ve bakım maliyetleri açısından yük oluşturmakta hem de trafikte güvenlik riski oluşturabilmektedir. Ayrıca çevre ve ekonomiye zarar verebilmektedir. Dolayısıyla 25 yaşından büyük araçların geri dönüşüme alınarak ekonomi, çevre kirliliği ve ulaşım güvenliği açısından önemli bir adım atılması gerektiği vurgulanmaktadır.
Bunun yanı sıra ticari araç alacak şoförlere yönelik bir diğer teklif de Meclis’e sunuldu. Bu teklife göre, geçimini tek araçla sağlayan şoför esnafının 10 yıl boyunca kullanmak üzere alacağı ticari aracın ÖTV ve KDV’den muaf tutulması istenmektedir.
Geçtiğimiz aylarda TESK Başkanı Bendevi Palandöken, hurda araç teşvik yasasının ticari araçlar için tekrar gündeme gelmesi gerektiğini dile getirmişti.
Palandöken’e göre, Türkiye’de yaklaşık 28 milyon 750 bin araç bulunmakta olup, bu araçların ortalama yaşı oldukça yüksektir. Bu araçlar artık ekonomik olarak verimli değil, çevreye zararlı ve yakıt israfına neden olmaktadır. Bundan dolayı hurda araçların yaşlarını teşvik edici bir programla geri dönüşüme alınması gerekmektedir.
Hurda araç teşviki ilk kez 2003 yılında Türkiye’de uygulanmaya başlamış olup, belirli bir yaşın üstündeki araçların piyasadan çekilmesiyle yeni araç satışlarını artırmayı hedeflemiştir. Bu teşvik 2004 yılında sona ermiştir.
Ayrıca 2010-2011 yılları arasında ikinci bir hurda teşviki daha yapılmış, bu teşvikte motorlu araç türü sınırlı olup, ağırlığı 3.5 tondan fazla olan yük ve yolcu araçlarını kapsamıştır. Bu teşvikle kaydı silinen araç sayısında önemli bir artış yaşanmıştır.
2012-2014 yılları arasında belirli bir model yılına ait araçların hurdaya ayrılması durumunda çeşitli vergi ve cezaların affedilmesi sağlanmıştır. Son olarak 2017-2019 yıllarında hurda araçlara ÖTV indirimi sağlanmışken, günümüzde bu uygulamanın devam etmediği bilinmektedir.
NTV